A European Policy Innovation Council független szakértői elemzése szerint a tudományon, innováción és arányos szabályozáson alapuló megközelítés lehet a hatékony és fenntartható út, amely képes egyszerre javítani a lakosság életminőségét és erősíteni az EU gazdasági ellenálló képességét.

A dohányzás nem csupán döntés kérdése

A tanulmány kiemeli: a dohányzás egy összetett függőség, amely árnyaltabb és sokrétűbb megközelítést igényel. Éppen ezért az EPIC szakértői úgy vélik, hogy a dohányzás elleni küzdelemben nem a tiltás és a szigorú szabályozás a leghatékonyabb eszköz. Célszerűbb teret engedni az ártalomcsökkentésnek, vagyis az új típusú dohányzási alternatíváknak.

A technológiai fejlődés révén az új típusú termékek, megfelelő uniós szabályozás mellett hozzájárulhatnak a dohányzással összefüggő egészségügyi ártalmak csökkentéséhez, hiszen használatuk jóval kevesebb károsanyag-kitettséggel jár a hagyományos cigarettákhoz képest.

Mi a svédek titka?

Az elemzés sikertörténetként említi Svédországot, ahol a hagyományos dohánytermékek fogyasztása olyan mértékben visszaszorult, hogy az ország már idén elérte az Európai Unió 2040-re kitűzött célját, miszerint a felnőtt lakosság körében a cigarettázók aránya 5% alá csökkenjen.

A svédek titka az alternatív technológiák – az e-cigaretta, a hevített dohánytermékek, a nikotinpárnák és a snüssz – elérhetőségében, valamint a kockázatokkal arányos, ösztönző adópolitikában rejlik. Figyelemreméltó közegészségügyi eredmény az is, hogy az EU-n belül Svédországban a legalacsonyabb a dohányzással összeköthető betegségek aránya, beleértve a daganatos megbetegedéseket, valamint a szív- és érrendszeri problémákat.

A feketepiac térnyerése számos veszélyt rejt

A dohányipar Európában évente 224 milliárd euróval hozzájárul a teljes GDP-hez, ami 11%-kal nagyobb, mint a telekommunikációs (130,3 milliárd euró) és a textilipar (71,5 milliárd euró) együttes teljesítménye. Az iparág közvetlenül és közvetve pedig 2,1 millió munkahelyet biztosít, amely Bécs teljes lakosságának felel meg.

Az Európai Bizottság által javasolt tiltások és szigorú szabályozások mentén alkotott irányelvek ugyanakkor jelentősen hozzájárulhatnak a feketepiac térnyeréséhez, ami számos veszélyt rejt. Egyrészt az ellenőrizetlen forrásból származó termékek – köztük például a hazánkban illegális ízesített folyadékokat tartalmazó alternatívák – az egészségre fokozottan káros anyagokat tartalmazhatnak.

Másrészt figyelemreméltóak az illegális kereskedelemre vonatkozó adatok is: 35,2 milliárd szál cigarettát, a teljes forgalom 8,3%-át értékesítik jelenleg illegálisan az EU-ban. Az illegális dohánykereskedelem összességében 11,6 milliárd euró adókiesést okozhat évente az EU-ban, ez az összeg 52,5%-kal fedezné az egészségügyi kutatásokra fordított kiadásokat.

Irány az ártalomcsökkentés!

Tekintettel az Európát és az EU-t jelenleg érintő gazdasági és geopolitikai környezetre, az Európai Bizottságban jelenleg nem időszerű a dohánytermékekkel kapcsolatos irányelvek felülvizsgálata. Míg a TPD (Tobacco Product Directive) a hagyományos és az alternatív termékek – hevített dohánytermékek, e-cigaretták – gyártásának, megjelenítésének és forgalmazásának európai uniós szabályozására, addig a TED (Tobacco Excise Directive) az adózási előírások uniós harmonizálására törekszik.

Mindkettő esetében fontos célkitűzés a piaci torzulások elkerülése és a fogyasztás mérséklése. Ezeket a céloknak azonban a jelenlegi szabályozási környezet EU és tagállami szinten is eleget tesz, bár a kereteken belül az egyes tagállamok eltérő módon közelítik meg a témakört a saját piacaik ismeretében.

Az EPIC állásfoglalása szerint az új irányelveknek – ha azok felülvizsgálata mégis megkezdődik – az ártalomcsökkentés felé kellene majd elmozdulniuk, világosan megkülönböztetve egymástól az égés nélküli termékeket és a cigarettákat, valamint ösztönözniük kell a füstmentes alternatívák fejlesztését.

Az European Policy Innovation Council egy brüsszeli központú, független kutató- és tanácsadó szervezet, amely innovatív, adatvezérelt közpolitikák kidolgozásával foglalkozik.